بین متمایز بدون و بهترین بودن در تجارت الکترونیک مرز شفاف و دقیقی وجود ندارد، برندهای موفق دنیا هم بهترین خودشان هستند هم متمایزترین. بهترین یعنی تمرکز بر کیفیت و تمایز یعنی خلاقیت. یک کسبوکار برای موفقیت به هر دو عامل نیازمند است. تمایز کمک میکند به نقطه دلخواه برسید و کیفیت شما را در آنجا پایدار میکند، باز خلاقیت از همان نقطه باعث پیشرفت بیشتر میشود و کیفیت ثبات و ماندگاری بیشتری ایجاد خواهد کرد، پس خلاقیت بدون کیفیت یعنی رسیدن بدون ماندن و کیفیت بدون خلاقیت ماندن بدون رفتن.
این فرایند دقیقا مانند کوهنوردی است، کوهنوردان برای صعود برنامهریزی میکنند، وقتی به اولین ایستگاه میرسند توقف، استراحت برنامهریزی و صعود تا ایستگاه بعدی و این روال ادامه پیدا میکند تا قله. خلاقیت و تمایز را در کوهنوردی میتوان به صعود به سمت قله تشبیه کرد و کیفیت شبیه به ایستگاههایی است که کوهنوردان در آن تجدید قوا و برنامهریزی مجدد میکنند. این شیوه ساده و کارآمد تاکنون هزاران کوهنورد و کارآفرین را قادر ساخته است قلههای موفقیت را فتح کنند.
جایی که این دو عنصر مهم پیشرفت (کیفیت و خلاقیت) باید با هم ترکیب شوند ذهن شماست. هیچکدام نباید فدای دیگری شود. کسبوکاری که مدام در حال خلق ایدههای جدید و هیجانانگیز است بدون اینکه روی ثبات، کیفیت و از همه مهمتر تجاری سازی تمرکز داشته باشد، همان کوهنوردی است که بدون استراحت و رصد مسیر فقط صعود میکند. کسبوکاری هم که فقط به تولید یا فروش بیشتر متمرکز است کوهنوردی است که بخشی از مسیر را صعود کرده و در کمپ خود ماندگار شده است! نیازی نیست بیش از حد به مرز بین جزئیات متمایز بودن و بهترین بودن فکر کنید، روشهای زیر به شما کمک میکند این نگرش را اجرا کنید.
‼️تاثیرگذار و جریان ساز باشید..
کارآفرینان موفق با تمرکز بر کیفیت مبتنی بر خلاقیت به شیوهای هوشمندانه در زندگی و کسبوکار دیگران تاثیر مثبت و مستقیم دارند. نوع عملکرد آنها علاوه بر تولید درآمد، جریانسازی یا خلق سبکی جدید از تعامل با کاربران است. ارزشی است که جریان زندگی صدها نفر را تغییر میدهد.به کسبوکار اینترنتی خودتان نه فقط به عنوان یک منبع درآمد بلکه به یک جریانساز نگاه کنید.
‼️ماندگار باشید تا اصالت پیدا کنید..
به یک موفقیت بلندمدت فکر کنید، فکر کنید تا ذهن شما راه و روش برنامهریزی آن را پیدا کند. از برنامهریزی چندماهه شروع کرده و به چندساله برسید و قدرتمندانه برای چند دهساله برنامهریزی کنید. ابعاد موفقیت کسبوکارتان را بعد از ۱۵ یا ۲۰ سال تصور کنید. ماندگاری بخش انکار ناپذیر موفقیت است و اصالت به شکل عجیبی به زمان گره خورده است. تصور تعداد کاربران یا محصولات شما ۱۰ سال دیگر انگیزه، انرژی و ایدههای زیادی برای خلق یک برند اصیل به شما خواهد بخشید. لازمه بهترین بودن ماندگاری در زمان طولانی است. گوگل، ویندوز، فتوشاپ و.. سالهاست هستند و خواهند بود، چون از اول این طور تصمیم گرفتند.
‼️فراتر از زمان و مکان فکر و عمل کنید..
بسیاری از ایدههای خلاقانه کسبوکار خصوصا در اینترنت، فراتر از درک عموم مردم است، این چالش بزرگی است پیش روی خلاقیت. اما جای نگرانی ندارد، به زودی آن را خواهند پذیرفت، یک از نشانههای یک کسبوکار نوآورانه خلق محصول یا خدماتی فراتر از مرزهای زمان و مکان است. ما الان مشتری محصولاتی در حوزه فناوری هستیم که یک نفر ۵ یا ۱۰ سال قبل در جایی بسیار دورتر آن را تصور کرده و ساخته است. تا همین چند سال پیش از دید بسیاری از مردم یک موبایل با صفحهنمایش بزرگ لمسی یا یک کامپیوتر تاشو قابل حمل، یک وسلیه فانتزی و غیرضروی محسوب میشد!
‼️سریع و هوشمندانه شکست بخورید..
هوشمندانه شکست خوردن یعنی پایان کار را از آغاز دیدن! بسیاری از نتایج پایانی در کسبوکارهای نوآورانه غیرقابل پیشبنی است. نتایج غیر قابل پیشبنی هستند اما فرایند آن قابل کنترل است، مثل زمان یا مقیاس. شکست هرچقدر در زمان کوتاهتر یا در مقیاس کوچکتر اتفاق بیافتد کمهزینهتر است، اما نتایج آن از نظر تجربه با یک شکست طولانی و پرهزنیه تفاوت چندانی نمیکند. شکست هوشمندانه شیوه دانشمندان است.
‼️انعطافپذیر باشید اما متمرکز..
انعطافپذیری لازمه تمایز است و تمرکز لازمه بهترین بودن. دو عنصر مهمی که باید با هم به کار گرفته شود. انعطافپذیری میتواند به اندازه جزء جزء کار و زندگی شما تعبیر و تفسیر داشته باشد. همینطور تمرکز. منعطف بودن یعنی انجام تغییرات چالش برانگیز بدون تعصب. تمرکز یعنی چشمانداز یا مرزهای مشخصی از کاری که قرار است انجام دهید. دیجیکالا بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران است، گسترش فروش محصولات و ارائه خدمات، این شرکت را تبدیل به بزرگترین و بهترین نمونه از همان چیزی کرد که از اول بود. یعنی به یک شبکهاجتماعی یا سامانه ویدئو آنلاین تبدیل نشد.
‼️ساده باشید، ساده کنید، ساده بمانید..
بزرگترین دستاورد دانش سادهتر کردن زندگی است، کسبوکار شما باید چیزی از زندگی را برای مردم سادهتر کند در عین حالی که خودش هم ساده است. پیشرفت و موفقیت به شکلی عجیبی تمایل به گسترش یافتن و پیجیده شدن دارد. اطلاع داشتن از این موضوع مهم است. در قدم اول ساده فکر کنید و حتی ساده زندگی کنید. استیوجابز فقید بنبانگذار اپل و مارکزاکربرگ بنیانگذار فیسبوک به ساده پوشیدن و ساده زندگی کردن مشهور هستند، شاید برای همین طرز فکر است که نتایج عملکرد آنها استفاده از فناوری و ارتباط را برای کاربران سادهتر کرده است.
با تشکر از مدیر محترم جی تیم خانم شهرزاد بهدانی




