Global Team (گلوبال تیم)

گروه آموزشی بازاریابی شبکه ای GTeam لگ مستقیم در شرکت بازاریابان ایرانیان زمین

ادامه هدف ...

مهرداد یوسفی
Global Team (گلوبال تیم) گروه آموزشی بازاریابی شبکه ای GTeam لگ مستقیم در شرکت بازاریابان ایرانیان زمین

ادامه هدف ...

ادامه هدف ...

ممكن است بگوييد اين طورها هم نيست، مگر فلاني نبود كه هميشه به خود مي­گفت مي­خواهد قهرمان كشتي شود، هرگز هم نشد. بايد بدانيد «هدف با رويا فرق مي­كند».

روياها تصوراتي مبهم و كلي هستند كه ما را در طراحي اهداف ياري مي­دهند. داشتن رويا، مثبت و لازم است اما كافي نيست. بعضي آدم­ها اصلاً رويايي ندارند. آن­ها دور خود مي­چرخند تا زندگي­شان به پايان برسد. بعضي از  آن­ها يك گام جلوترند، آن­ها رويا دارند اما هرگز به هدف تبديل­شان نمي­كنند و در نتيجه هميشه در حسرت آرزوهاي­شان مي­مانند و بعضي آدم­ها، همان­ها كه ديگران به زندگي پربارشان غبطه مي­خورند، از درخت روياهاي­شان ارابه­هاي هدف مي­سازند و با آن­ها به سوي پيروزي و كاميابي مي­رانند. زماني روياي ما هدف نام  مي­گيرد كه ويژگي­هاي زير را داشته باشد.

 

از كنار هم گذاشتن حروف اول ويژگي­هاي اهداف، كلمه­يSMART حاصل مي­شود كه كمك مي­كند اين ويژگي­ها را به ياد داشته باشيد:

 

Specific: به معناي ويژه و معين. هدف شما بايد كاملاً آشكار و مشخص باشد، به گونه­اي كه هركسي دقيقاً بفهمد شما چه مي­خواهيد. مثالي از هدف مبهم: من مي­خواهم در امتحان كنكور موفق شوم، من مي­خواهم يك خانه بخرم. مثالي از يك هدف مشخص: من مي­خواهم در دانشگاه شريف، در رشته برق پذيرفته شوم و به اين منظور لازم است رتبه­ام زير ۵۰ باشد، يا مي­خواهم يك آپارتمان ۱۰۰ متري در منطقه شهرآرا بخرم كه در طبقه دوم قرار داشته باشد، دوخوابه باشد و پاركينگ هم داشته باشد كه البته هدف مي­تواند دقيق­تر و داراي جزييات بيشتري نيز باشد.

Measurable: يعني قابل اندازه­گيري. وقتي اهداف­تان قابل اندازه­گيري باشند، شما مي­توانيد شاهد روند دستيابي به آن­ها باشيد. به اين ترتيب شما در مي­يابيد كه آيا در جهت درستي حركت مي­كنيد يا نه و مي­فهميد چقدر مانده تا به مقصد برسيد. مانند پس­انداز كردن مقدار مشخصي پول يا خواندن ۱۰۰ صفحه درس در روز.

Action Oriented: يعني اهداف­تان بايد بر كارهايي متمركز شود كه تحت كنترل مستقيم شماست، تا شما دقيقاً بدانيد براي رسيدن به اهداف­تان قرار است چه كارهايي انجام دهيد.

Realistic: به معني واقع­گرايانه، كه مي­توان آن را تعبيري از امكان­پذير بودن هدف دانست. مثلاً براي يك فرد ۵۰ ساله منطقي نيست كه بخواهد مهاجم اول تيم ملي فوتبال شود.

Time Bound: يعني محدوده­ي زماني مشخصي داشته باشد. براي بسياري، اهداف، مثلا آن­ها كه مربوط به درآمد هستند، در صورت تعيين يك محدوده­ي زماني مشخص، انگيزه و فوريت لازم را ايجاد مي­كنند. اگر دقت كنيد،  مي­بينيد كه اگر زمان نيل به هدف براي­تان مشخص نباشد، يعني براي خودتان تعيين نكنيد كه چه هنگامي بايد به فلان چيز دست يابيد، آن هدف هيچ كاربرد و استفاده­ي عملي نخواهد داشت. نه حركتي ايجاد مي­كند، نه  انگيزه­اي مي­دهد و نه می­توان براساس آن برنامه­ريزي كرد. اصلاً به درد نمي­خورد.

بهترين هدف­هاي SMART آن­هايي هستند كه متمركز، ويژه و مشخص، منقسم به اهدافي كوتاه­مدت، ميان­مدت و بلند­مدت باشند.

اهداف كوتاه­مدت همان­هايي هستند كه مي­خواهيد طي چند هفته يا چند ماه آينده به آن­ها برسيد. اهداف ميان­مدت را تا يك سال آينده در نظر بگيريد و اهداف بلند­مدت همان­هايي هستند كه مي­خواهيد پس از يك سال به آن­ها برسيد. اگر نقطه­ي پاياني يا مقصد نهايي را همان هدف­هاي بلندمدت در نظر بگيريم، اهداف كوتاه­مدت حكم تابلوهاي راهنما يا تابلوهاي كيلومترسنج را دارند. اين تابلوها، هم باعث مي­شوند ما متوجه شويم كه آيا مسير را درست مي­پيماييم، و هم با ديدن هر تابلوي كيلومترسنج مي­فهميم كه تا مقصد بعدي (اهداف بلندمدت) راهي نمانده است. در نهايت هدف­هاي كوتاه­مدت باعث افزايش شور و اشتياق و هيجان شما در طول مسير مي­شود.

اگر هدف شما، خريد يك خانه در يك سال آينده باشد، ۱۲ ماه انتظار براي دستيابي به آن، ممكن است خسته­تان كند. اصلاً شايد بعد از ۳ ماه فراموش كنيد چه مي­خواستيد و براي چه چيز داريد تلاش مي­كنيد. اما كافي است يك هدف كوتاه­مدت، مانند خريد يك گوشي جديد يا لپ­تاپ در يك ماه آينده براي خودتان تعيين كنيد، زماني كه موبايل و لپ­تاپ را می­خريد، روش و چگونگي دستيابي به اهداف را درخواهيد يافت. از اين اهداف، انرژي خواهيد گرفت و براي خواسته­هاي بلند­مدت­تان تلاش بيشتري خواهيد كرد. هرگاه به هدفي دست مي­يابيد، حتماً به خود يادآوري كنيد كه به هدف­تان دست يافته­ايد و از خود قدرداني كنيد و با انرژي مضاعف، به سمت هدف بعدي برويد. اهداف شما بايد در شما احساسي دلنشين ايجاد كنند. احساس سرافرازي، سرور، شادماني و سربلندي.

  زندگي ما بازتاب باورهاي­مان است و

موفقيت نامحدود ما ناشي از باورهاي نامحدود ما است.

 

ادامه دارد...



تاريخ : یکشنبه هفدهم آذر ۱۳۹۲ | 18:0 | نویسنده : مهرداد یوسفی |
.: Weblog Themes By Slide Skin:.